لكل مطلقة تظن انها عضو غير مكتمل بالمجتمع.. لكل مطلقة تخجل من كونها مطلقة ..  لكل من اعطت لها الحياة ظهرها وظنت انها بمفردها ستتحمل أنوائها وعواصفها ..  ناهيكم عن نظرة مجتمعنا العربى لها . لكل من قالت :  لا للظلم .. لا للعدوان على الكرامة .. لا للخيانة .. لا لحياة دون حب و دفء و سكن و مودة

نعم أنا مطلقة .. ولما أخجل !! ؟

Tuesday, June 24, 2008


She told me

Your absolute and your life does not allow you to speak Mthelnavla spontaneous and frank

I replied No

But your minds which died before they generate is something that prevents youto be like me and

Will never become as forces and my ability to say

GTI absolutely not be disgraced

قالت لى

وضعك كمطلقة و حياتك لا تسمح بأن تكونى مثلنا

فلا تتكلمى بهذة التلقائية والصراحة

فأجبتها لا بل عقولكم التى ماتت قبل أن تولد هى

ما يمنعكم أن تكونوا مثلى ابدا لن تصبحوا بمثل قوتى وقدرتى على أن أقول

نعم مطلقة ولا أخجل

51 comments:

نونو said...

السلام عليكم
نعم حبيبتي طالما تفعلي ما يرضي الله
فلا تخجلي ابدا
فالله احق ان تخشوه
تحياتي

كلاكيت تانى وتانى said...

اشكرك يا نونو لتعضيدك الدائم وتواجدك ارسلى الاضافة على ايميلى على المدونة وليس ايميلى الأخر
تحياتى

•√أريـ السمر ـج√• said...

عزيزتي
من جعل لنفسه الحق في ان يصنف البشر .. أنسان فارغ .. لأن ليس لأحد أن يقرر لغيره كيف يتعامل طالما الآخر لا يحيد عن الأخلاقيات المتعارف عليها

أما من يسىء فهمك و لا يستوعب تلقائيتك فهنا أعيدها عليك أنهم أصحاب عقول قاصرة و يوما ما ستجدي العقول التي تستوعبك و تكون على نفس قدرك
دمتي بكل الخير

Mohsen Abouzeid said...

Being educated person (Male/Femal) shouldnt use the term تكونى مثلنا,

بالعربي نقول ...حالة أجتماعية
لاحظوا ...حالة
ودوامها أي ان كانت وصفها ..من دروب الاستحالة فهي متغيرة في أبعاد الزمن و الصحة والأرادة
فليس جميعنا يختار الاحسن لدنياه
حتي في حال غير ذلك
أين عمل العقل .. أجازة ..و الي متي...

نبضات said...

اولا اسم المدونه عجبنى
وفعلا انا لاانظر للمطلقه انها انسانه فيها شىء خطا او كما ينظر لها مجتمعنا ولكن ...انسانه شجاعه استطاعت ان تاخذ هذا القرار لانها ترى انه الاصوب رغم معرفتها بتبعياته المؤلمه
من الصعب جدا ان نقول كلمه.. لا لاى شىء فى حياتنا اتى موعد انتهائه او حسينا بفشله ومن يستطيع ان يقول هذه الكلمه اكيد شخص قوى ويملك الاراده والوعى لادراك من نفسح لهم مكان فى حياتنا وقلوبنا ومن جاء وقت اخراجهم من حياتنا من غير اى تردد

والمطلقه انسانه عاديه لها نفس الحقوق فى كل شىء مثل اى انسانه اخرى
لان ديننا لم يشرط عليها شروط وحدود ولكنها نظرة المجتمع المحدوده والتى لااعترف بيها لانى لااعترف الا بما يقوله دينى فقط

انا مش عارفه اعلق فى مدونتك لان دايما التعليقات مقفوله ....اريد حلاااااا
عموما البوست الاخير بتاع السعاده ونقطتين الزيت حلو اوى

ومدونتك مميزه مثل شخصك اللى قابلته فى التجمع ولها نفس الروح بتاعتك

تحياتى
والى لقاء قريب على ارض الواقع
وتكون معانا سمر

funckydoctor said...

لا تخجلى الا من الخطأ
تحياتى لك

كلاكيت تانى وتانى said...

اريج حبيبتى
دمتى لى قلبا وعقلا واعيا متفهما
محترما
الى متى ياعزيزتى ستظلين فى عمل وشغل دائم انتظر مشاركتك الجديدة بل اتلهف لها
تحياتى

كلاكيت تانى وتانى said...

mohsen
عزيزى الجروب بنفس اسم المدونة يوجد على الفيس بوك بة موضوع يدعى مجردحالة اجتماعية وبة نفس افكارك وتشابة كلماتك نعم ياعزيزى ان مجتمعنا لا يوقن ان الطلاق جرد حالة فقط حالة تتغير وتتبدل وتظل حالة
تحياتى نورتنى

كلاكيت تانى وتانى said...

fuckny doc
عزيزى
الخظأ فى رااىى ان نكون مثل النعامة التى تدفن نفسها فى الرمال
واظن ان الوعى قادم لا محالة
نورت مدونتى وشكرا

كلاكيت تانى وتانى said...

نبضات
يا ارق من عاملت وشاهدت بل انتى ياعزيزتى التى افخر بالتعرف عليها وكونها صديقة رقيقة عاقلة محترمة
اشكر لك تعليقك واعتذر عن اغلاق تعليقات مدونتى الاخرى
وانشاءالله سنلتقى قريبا جدا
اشكرك نورتينى
سلامى لعاليا جدا

بحبك يامصر said...

السلام عليكم
اولا اسماحيلى انى اقول رأيى بحريه
انا اولا لا انظر للمأه المطلقه انها امرأه منقوصه او انها اقل من باقى النساء لانها ببساطه استخدمت رخصه اقرها الله سبحانه وتعالى ولم تفعل الشئ الحرام ولكن انى اخذ على حضرتك كثرة كلامك بهذا الموضوع ارى ان تتعايشى مع الحال الجديد الذى اصبحتى عليه دون الكلام عنه كثيرا وكأنه شيئا شاذا لان الكلام الكثير فى الشئ يعطى له وصف او معنى غير ما يكون عليه
المثل بيقول الشئ اللى بيزيد عن حد بينقلب لضده
وشكرا لسعة الصدر وتحايتى لحضرتك

كلاكيت تانى وتانى said...

بحبك يا مصر
انا لا اتحدث عن الامر كثيرا كما تعتقد ولكننى اعبر عن مشاعر وافكار حالة اجتماعية ولا يهمنى بأى حال من الأحوال رفض أو قبول راايي لانة فى النهاية هو مجرد رأاى خاص بى ومدونتى هى لتوضيح فكر وطريقة حياة واسلوب معالجة المجتمع للمطلقات وهو وضع قائم سواءشئنا ام ابينا وشكرا على
المساندة ولكننى لا احتاجها فقوتى الشخصية وثقتى فى قدراتى العقلية وطريقة معالجتى للأمور لا تجعلنى المثال الحى لتقبل المواساة وتلقى النصح ولا ايضا تعطينى الحق فى اعطاء النصح للأخرين ولكنها تجعلنى استطيع ان اعرض تجربتى الشخصية دون خجل او خوف وانا لا اسعى بأى حال من الأحوال لا للشهرة ولا حتى الحب
سيظل التدوين أفكار واراء لا تخص سوى صاحبها دون غيرة
وبالنسبة لتأثيرها على فشكرا لك فأنا لا أبحث بكتاباتى عن مواساة ولا زوج
نورتنى تحياتى
اشكرك

Soooo said...

طب والله جدعه



سلاموووووووووز

أحمد منتصر said...

عنوان المدونة فيه غلط لغوي

ولم أخجل؟

:)

snohe said...

الزواج مثل الطلاق مجرد لقب اجتماعى
لا يمكن ان يسجننا هذا اللقب و ذاك

تحياتى

almasry said...

المطلقه ماهى الى انثى لم يسعدها الحظ او لم يمهلها قدرها فى الاستمرار فى العلاقه الزوجيه وهى بذلك ليست مخطأه ولا للمجتمع اى شيىء عندها


تحيــــــــاتى
المصــــــــــرى

أسوور said...

طبعا لا تخجلى
ولا تجزعى
ولا تنقادى لنظريات مجتمع بالى

مدونة عظيمة كصاحبتها

يوما ما كنت مثلك وفى نفس وضعك واعلم تماما ما تعنين

عندى بوستات عن الطلاق الناجح
سوف تفيدك
تحياتى تصفيق حاد للمدونة

اهو ده عيبه said...

سعيده جدا انى قدرت اوصل لمدونة هادفه
وهدفها تصحيح مفهوم خطا فى المجتمع خصوصا نحو نسبة كبيرة من نسائه

كل انسان معرض لظروف الحياة واللى يضمن حياته 100% وانه عمره ما هيكون فى يوم مطلق او مطلقه ساعتها من حقه يصدر احكام على غيره

اشكركم على المدونة واتمنى تكون صوت كل امراة بتعبر عن مشاعرها ووضعها بعد المرور بتجربة زى دى
تحياتى لكم

زفته وقطران said...

سلامو عليكم
معاكي حق
تفكير المجتمع ميت
وده اللي مش مخليه يستوعب الوضع ده
المطلقه
انسانه ليها حق الحياه

سمو الأميرة سارة said...

ما تتخيليش انا قد ايه فرحت بالمدونة دى ..
الطلاق فى اوقات كتيييييرة جدا بيكون احسن كتيييير من بيت مشوهجدارنه متغطية بالكراهية والعذاب وطرف مظلوم وطرف ظالم .. والاولاد اللى بيدعوا انهم خايفين عليهم من الطلاق بيتدمروا الف مرة اكتر مما ممكن يحصلهم لو اهلهم اتطلقوا .. نفسى بجد نظرة المجتمع تتغير لحاجات كتير

لما الطلاق عيب ربنا شرعه ليه ؟؟

نفسى يسألوا نفسهم السؤال دا

وفعلا المطلقة دى انسانة اشجع واقوى واكرم بكتييييييير من ستات كتير شايفة ان اهدار كرامتها فى ظل راجل افضل من ظل حيطة

تقبلى خالص تحيتى وتقديرى اريج

bos bos said...

اكيد لا تخجلى ولا تهتمى بكلام الناس
لانهم كلهم بيبصوا على قدهم ومش فاهمين حاجة
انتى مافكيش اى عيب العيب فيهم هما

كلاكيت تانى وتانى said...

soooooo
اشكرك انت سان جميل ومحترم وسعيدة بمعرفتك وأسفة لتأخر الرد

كلاكيت تانى وتانى said...

احمد منتصر
أشكرك جدا بالفعل وسنحاول تصحيحة
نورتنى

كلاكيت تانى وتانى said...

ALMASRY
اشكرك نورت المدونة سعيدة بتواصلك
تحياتى

كلاكيت تانى وتانى said...

اسووور
عزيزتى تحياتى وشكرى لتقديرك للمدونة أرحب بك مشاركة لو لديك بوستات يمكنك أرسالها على الأيميل الخاص بى وسوف أقوم بنشرها فى مدونتى بأسمك لو كانت عن الطلاق حتى ولو كنتى قد نشرتها فى مدونتك
نورتينى
أشكرك مرة أخرى

كلاكيت تانى وتانى said...

اهو دة عيبة
ونحن انا واريج السمر صديقتى وشريكتى فالمدونة نشكر لك تواجدك معنا جدا
نورتينا
تحياتى

كلاكيت تانى وتانى said...

زفتة وقطران
نعم مجتمعنا يحتاج للتغير بالفعل والمفاهيم الخاطئة لابد ان تنتهى ولن يحدث التغيير الا من خلالنا نحن
نورتينا بجد

كلاكيت تانى وتانى said...

سمو الاميرة سارة
نورتينا يا اميرة سعيدة بأرائك الناضجة المستنيرة
تحياتى

كلاكيت تانى وتانى said...

BOS BOS
نورتينا يا بسبس
الطلاق تجربة اليمة وفكرة الأخرين السيئة عن المطلقة والتهم لها لا نقطع وغرضنا من المدونة تغيير هذة الفكرة والتأكيد على ن الطلاق حالة اجتماعية فقط ومسمى لا علاقة لة بنوعية لبشر رجل أو أمرأة أو بالأخلاق أو القيم أو أداب الحياة العامة
نورتينا

انا والحب ننتظرك حبيبتى said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيدتى انا معك فى كل كلمه من كلماتك
التى تعطى قدر من التقدير لصاحبه هذة الكلمات
صديقتى
الفراق حق شرعى لكلا الطرفين
ولايعيب احد الطرفين
واتمنى من الله ان يخفف عنك نظرات الاخرين
والله الموفق
ولكى منى كل تحيه وتقدير

Dr. Eyad Harfoush said...

الآخرون نعيمنا أو جحيمنا، هذا يتوقف على اختيارنا، من من بين الآخرين نهتم به و نحفل برأيه، هناك آراء تؤهل الآخرون دوما للوضع في سلة المهمشون من حياتنا

تحياتي و تقديري

mohamed hesham said...

كلام جميل كلام معقول مقدرش أقول حاجة عنه ...

كلام على بلاطة said...

وايه يعنى وانا متزوج ولم اخجل
وان كنت اتمنى الطلاق
تحياتى

bedo said...

سلام عليكم

من يعطي نفسه الحق في تصنيف الناس والحكم عليهم دون وجه حق هو انسان يشعر بالنقص فيشغل نفسه باصلاق الاحكام عالناس خوفا من البحث في نقائص نفسه وليس ذنبها انها مطلقة فهو ليس عاراً توصم به

بيدو

صالح سعيد said...

بجد الفكره ممتازه
يسعدنى التواصل معكم
مع انى لسه خاطب
بس الفكره عجبتنى
وادعوكم لزيارة مدونتى لان فيها بوست له علاقه بالموضوع
تحياتى

صالح سعيد said...

بجد الفكره ممتازه
يسعدنى التواصل معكم
مع انى لسه خاطب
بس الفكره عجبتنى
وادعوكم لزيارة مدونتى لان فيها بوست له علاقه بالموضوع
تحياتى

قلب مصرى said...

لا أفهم هذا التصنيف ((آنسة - متزوجة - مطلقة - أرملة)) ولا أفهم لماذا يحكم على الإنسان بصفته الإجتماعية ولن استسيغ هذا التصنيف يوماً ما.
أنتن قويات يا عزيزاتى فلا تجعلن نظرة حمقاء من المجتمع تضعف إرادتكن، فطالما لم تغضبن الله فليضرب المتخلفون رؤوسهم فى الحائط

maha zein said...

ويعني ايه مطلقة يعني
مهي حاجة عادية اصلا
ومش حاجة يعني تخليكي حتي تقولي انا مطلقة ومش هخجل
بصي يا بنتي
في عالم جهلة
عيشين عشان يتكلموا علي اي حد مطلق او غير
لكن النظرية
انك تبصيلهم وتضحكي عليهم وعلي خيبيتهم
في ناس اكيد بتقدرك وتحترمك
الناس بتاعملك انتي
وسيبك من جهل البشرية
اصلا الطلاق ده حلال
وان كان ابغض الحلال
فده لان ديننا عاوز بس الاسر تعيش مرتاحة وان الناس تحاول تعيش
لكن لو الحياه استحالت خلاص
يبقه الطلاق الحل
سيبك
انتي جمدة
تحياتي

aliaawwe said...

ايه المشكله فى كونك مطلقه
طالما انتى مش غلطانه يبقى متخجليش
و ان شاء الله ربنا يعوضك باللى يستاهلك

ريمان said...
This comment has been removed by the author.
ريمان said...

السلام عليكم
وانا ايضا مثلك والحمد لله لا اخجل من كونى مطلقه

دى اول زياره ليا فى مدونتك بجد شدتنى


اوى

لانى حسيت انك اكيد حاسه باى واحده مطلقه عايشه ازاى وازاى المجتمع بيبصلها وازاى الناس بتعاملها

بجد بجد انا هقرا مدونتك دى دايما وهقرا المواضيع السابقه

واحييك على شجاعتك ولعرضك لكل المواضيع دى عشان الناس كلها تفهم ان اى مطلقه مننا المفروض انها تعيش فى المجتمع زينا زى اى بنت عاديه ويتراجعوا عن الجهل والعرف الغبى اللى بيتعاملوا بيه مع مطلقه

ياسر said...

بجد الموضوع دة بيسير اعصابي وينرفذني
جدا رجاء لو تعليقي معجبشي حضرتك تجاهلية
ولكن دعيني اكتب بصراحة كما عودني قلمي
حتي الاغنية تبكي القلوب قبل العيون
لكل مطلقة تظن انها عضو غير مكتمل بالمجتمع.. ؟
انا شخصيا كا رجل بحترم الست الا يكون عندها شخصية
وبترفض اي زوج بيستعبدها سواء هو او والدتة او اسرتة
وبترفض الاستسلام مهما كانت العواقب سواء من اسرتها
او ظلم ونظرة المجتمع ليها....كا مطلقة احترم ست مطلقة
ذات كبرياء وتحتفظ بكرامتها ومتتهاونشي في اي خيانة من الزوج
خير من زوجة مستعبدة تهان كرامتها وتعامل كا خادمة و000000
لكل مطلقة تخجل من كونها مطلقة .. بصراحة هيا مفيهاش
اي خجل اية ذنب ست تزوجت وفشل زوجها دة اية ذنبها؟
لية علي طول صوابع الاتهام موجهة للست وكان الراجل دة ملااك
نازل من السماء معصوم من الخطاء لاا حول ولاا قوة الا بالله العلي العظيم
ناهيكم عن نظرة مجتمعنا العربى لها ..لانة مجتمع ظالم واقولها باعلي
صوتي هقولها فقدت فية كرامة الست ساعات كتير الشاب بيتزوج
بناءا علي رغبة والدتة ويجيبلها خدامة ودي اعز الناس لقلبي بتعاني
منها دلوقتي ذل واهانة وكرامة ضيعة وحقوق منتهكة
لا للظلم .. لا للعدوان على الكرامة .. لا للخيانة .. لاا لاستهزاء بالست
لاا لمن يسئ معاملة بنات الناس ونفسي كل زوج يشوف اختة قدامة
قبل ما يسئ لزوجتة
لا لحياة دون حب و دفء و سكن و مودة؟
الست ورقة في كتاب حياة الرجل
اما الرجل فا هو كل حياة الست
تقبلي مروري مش عارف وصلت مدونتك ازاي بس
المهم اني وصلت
تحياتي

الطائر الحزين said...

ما دمنا نخجل من الشرع ونحكم العادة فنستحق ما نلاقى

من لا يعجبه شرع الله يسالة سبحانه لم شرع؟

اقصوصه said...

بصراحه

اهنيكي على شجاعتك

دمت انسانه..دمت انثى

دمتي قويه

قادره على قول كلمة لا

في وجه كل من يستحقها

اسجل اعجابي بشخصك

وتأييدي الكامل لك:)

مع حبي

حزينه said...

فى ناس كتير فاكرين المطلقات دول حاله خاصه
بس لا المطلقات اللى بيستسلموا هما اللى حاله خاصه
انما اللى بتعيش حياتها بتفهم وضعها
واللى بتعتبرة مرحله وعدت
هى اللى صح وهى اللى حتقدر تعيش وتتعايش


حزينه

مصطفي زهران said...

قضسة هامة جدا وطرحك وطريقة عرضك عالية جدا
فعلا مدونه جيدة
ولكني شعرت بنبر نضالية في صوتك وكلماتك
انئك واقول لك سيري علي الدرب ولك الفخر

الفقيرة إلى الله أم البنات said...

والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
صدقا
احترمك بشده
واحترم كل من تابى على نفسها الهوان فقط لان هناك من يقول عليها مطلقه
وكم من سيدة تريد الطلاق ولكن ليس لها مأوى سوى بيت الزوج فتخضع وتصبر
واما من ترتضى الهوان فلا
الطلاق بداية حياة افضل للاطفال
هل سيكون شئ رائع مشاهدتهم الخلافات يوميا
والله رايت بعينى اسرة تنجح من بعد الانفصال رغم عدم زواج الطرفين مرة اخرى
ولكن اولادهما اصبحا افضل
لا يشرع الله الا الخير


دمت صاحبة حق
قويه

د. إيمان مكاوي.. أم البنين said...

تحياتي لشجاعتكم
تحياتي للقدرة على إتخاذ القرار
تحياتي لكل أنثى تعترض على الظلم

سكوت هنصوت said...

من فضلك زر هذا الرابط...لن تندم

http://www.tahyyes.org/2009/02/blog-post_27.html

انــتــحــاري said...

الانسان جاهل التمنالك كل خير ويتحقق كل احلامك انشالله

همسه said...

نعم حبيبتى
الضعف هم
والقوة فيك
بكلماتك وموقفك الصريح من الحياة
وصدق نفسك الرقيقة

تحياتى لكى